torstai 22. toukokuuta 2014

Salailukulttuuri

Usein niinä hetkinä, jolloin aloitteleva harrastaja tai aiheesta kiinnostunut alkaa utelemaan Internetin keskustelupalstoilla kohteita ja niiden sijainteja, on vastauksena monesti kiertelevä vastaus tai syvä hiljaisuus. Silloin nousee esille termi salailukulttuuri. Kohteista tai ainakin niiden sijainneista ollaan tyypillisesti vaitonaisia vanhempien harrastajien piireissä. Se helposti mielletään ylimielisyydeksi tai sisäpiireydeksi. Haluksi pimitellä tietojaan vain omaksi tai lähipiirinsä ilokseen. Onko kyse itsekkyydestä siis?

Mitä ruudun takana oikein supistaan? (Kuva: Heikki)
Vandalisminpelko on ollut pitkään ohjaava tekijä urbaanien löytöretkeilijöiden toiminnassa. Siksi osalla harrastajista on ollut tapana sulkea ovet ja ikkunat perässään. Peittää jälkensä niin, että kohde pysyisi koskemattoman näköisenä, jos se ylipäänsä on vain mahdollista. Etenkin julkaisutoiminnassa vandalisminpelko näkyy eri tavoin: kohteista ei julkaista ulkokuvia tai paikalle on annettu keksitty ja harhaanjohtava nimi. Lähtökohtaisesti sijainnista ei anneta kuin korkeintaan summittaisia viitteitä. Kaikista tehokkain keino on pysyä vaitonaisena omasta toiminnastaan. Ihminen on silti sosiaalinen otus, jolla on tarve keskinäiseen kanssakäymiseen ja kokemusten jakamiseen. Tiedon jakamista käsiteltiiin aiemmin Syrjäseudun marraskuun 2013 julkaistussa bloggauksessa Vinkkejä kohteita koskevan kuvamateriaalin ja tiedon jakamiseen.

Valokuvaus ja kuvien jakaminen on olennainen osa harrastusta.
Keinoja siis on, mutta onko vandalisminpelolle perusteita? On puhuttu julkaisutoiminnasta aiheutuvista haitallisista lieveilmiöistä. Uhkana taustalla seuraileva epämääräinen sakki: töhertelijät, metalli- ja kuparivarkaat sekä muut uutta raidauskohdetta etsivät lainsuojattomat. Epäilijöiden mukaan vandaalit ja varkaat ovat yhtä kyvykkäitä bongaamaan kohteet kuin urbexin harrastajat eikä siten UE-harrastajien julkaisutoiminnalla ole käytännön merkitystä. Syrjäseutu hakeutui Quakenettiin irkin #urban_exploration-kavanalle kyselemään esimerkkejä UE-johdannaisesta ilkivallasta.

Dm-expistä ja Spivey Pointista tutun Kimmo Koskisen mukaan sivujen kautta omistajilta saatu palaute oli aikoinaan hämmentävän positiivista. Vain kerran hän muistaa joutuneensa poistamaan kohteen sivuiltaan asianomaisten pyynnöstä. Syynä oli erään ratapihan kunnostusta ja purkua odottavan junakaluston kärsimä jatkuva vandalismi. Koskinen kuitenkin epäilee sivustonsa ja vandalismin syy-yhteyttä.

Toisen konkarin, Tuomas Romun, löytämän Kujanpään talon tapaus lienee kuitenkin se merkittävin skenessä. Romu kirjoittaa tapauksesta seuraavasti:

"Löysin Huhtikuussa 2004 maaseudulla pyöräillessäni hylätyn sukutilan, jonka päärakennuksessa oli hyvin säilyneitä antiikkihuonekaluja sekä runsaasti asukkaiden henkilökohtaisia muistoesineitä. Erityisen hyvin mieleeni jäi tilan viimeisen isännän saama Jatkosodan 1941-1944 muistomitali, joka oli lipaston alimmassa laatikossa alkuperäisessä kirjekuoressaan saatekirjeen kera. Rakennus oli siis kuin kotiseutumuseo ja vaikutti siltä, ettei esineitä oltu juurikaan siirrelty sen jälkeen, kun tilan viimeinen asukas kuoli 1960-luvulla. Vaikka myönnänkin käyneeni 'kohnaamassa' paikkoja, pidin huolta siitä, että tavarat jäivät jäljiltäni alkuperäisille paikoilleen.


Isännän Jatkosodasta ansaittu muistomitali kirjekuoressaan. (Kuva: Tuomas Romu)
Kävin vuosina 2005-2006 dokumentoimassa tilan esineistöä ja koostin kuvista kattavan esityksen sivuilleni kesäkuussa 2006. Jo heinäkuussa sivustoni esiteltiin Mikrobitin 'Netistä Poimittua'-palstalla ja elokuussa YleX:n Nettietsivässä. Keväällä 2007 minulta pyydettiin tähän nimenomaiseen kohteeseen liittyvää haastattelua Aamulehden Valo-liitteeseen, johon myös suostuin. Kohde herätti keskustelua myös muualla netissä. En koskaan jakanut tilan sijaintia netissä vaikka sitä minulta silloin tällöin kysyttiinkin. Eräs hieman vanhempi harrastaja oppi tilan sijainnin ikään kuin keittiön oven kautta, mutta omien sanojensa mukaan 'tuon dokumentoinnin kautta syntynyt kunnioitus rakennusta ja siinä eläneitä ihmisiä kohtaan on niin suuri, että itselle ei tulisi enää mieleenkään käydä siellä'. Jossain vaiheessa selvisi, että eräät tahot olivat aktiivisesti yrittäneet selvittää tilan sijaintia, mutta kukaan muu ei ole koskaan myöntänyt käyneensä siellä, saatika julkaissut kuvia. Vastaavia paikkoja on sittemmin toki löydetty myös muualta Suomesta, mutta muistaakseni tämä kohde oli Suomen UE-piireissä ensimmäinen lähes koskematon 'aikakapseli'. Ehkä sen takia se herättikin niin paljon kiinnostusta.


Kujanpään talo vuodelta 2005. (Kuva: Tuomas Romu)
Kävin paikan päällä viimeisen kerran kesäkuussa 2007. Epäilykseni 'kutsumattomista vieraista' heräsivät huomatessani, että päärakennuksen ulko-ovi oli naulattu kiinni. Kiipesin sisään keittiön lasittomasta ikkunasta, jonka läpi olin pari vuotta aikaisemmin ottanut digipokkarillani ensimmäiset tärähtäneet kuvat rakennuksen sisältä. Tuhojen laajuus paljastui välittömästi: kaapit ja lipastot oli avattu ja pengottu, ja niissä olleet tavarat levitelty ympäriinsä lattialle. Teillä tietämättömillä olivat niin tuo mainitsemani Jatkosodan mitali kuin monet muutkin tietyissä piireissä omistuksenhimoa herättävät esineet. Lähtiessäni tiesin, etten todennäköisesti enää koskaan palaisi, ja kotiin päästyäni poistin kohteen sivuiltani saatesanojen kera.

Vaikka täyttä varmuutta asiasta ei ole, katson Kujanpään sukutilalle antamani julkisuuden myötä olevani osasyyllinen siihen, että lähes neljä vuosikymmentä koskemattomana ollut kohde 'tuhoutui' parissa vuodessa. Tapaus tappoi innostuksen omien nettisivujen ylläpitämiselle ja kuvien poistaminen jäi lopulta The Silent The Complete -sivuston viimeiseksi päivitykseksi."

Kujanpään tapaus ei jäänyt ainoaksi. Vuotta myöhemmin puhuttiin niin kutsutusta Veristen lasten mielisairaalasta. TreStalkersin Wormwood muisteli tapahtumia seuraavasti:

"Kujanpään lisäksi skenessä aikanaan paljon puhuttanut tapaus oli nk. Veristen lasten mielisairaala. Paikasta kerrotut huhut levisivät ue-skenen toimesta jopa pahamaineiselle Suomi24-foorumille ja tämän jälkeen paikka paloi. TreStalkers julkaisi kuvat kohteesta vasta tulipalon jälkeen. Tästäkään tapauksesta on mahdoton sanoa oliko kohteen tuhoutumisella ja sen saamalla julkisuudella todellisuudessa yhteyttä. Liika julkisuus ei kuitenkaan tee kohteelle koskaan hyvää ja kanssaharrastajien ankara paheksunta tuskin tuntuu kenestäkään kovin mukavalta."

Kuva: www.trestalkers.com
Suomen UE-skenen muodostuessa alkuvuosina yleistä julkaisuetikettiä siitä, mitä ja missä saa julkaista, ei ollut. Edellämainittujen tapausten jälkeen harrastajat ovat yhdessä tuumin alkaneet kiinnittää entistä tarkemmin huomiota julkaisumetodeihin. Eritoten juuri TreStalkerit ovat olleet yhtenä suunnannäyttäjistä kohteiden salailun saralla. Jakamisensa ja retkien esittelemisen he ovat jättäneet Internetin sijaan miitteihin, UE-harrastajien iltamiin sekä viime aikoina myös näyttelyihin, joissa yleisö on Internetin sijaan pienempää ja valikoidumpaa.

Vandalisminpelko ei ole suinkaan ainoa salailua aiheuttava tekijä. Kaikenlaisen häiriön aiheuttamista, omistajien, virkavallan sekä vartiointifirmojen huomiota on pyritty välttämään. Lisääntyvän harrastajajoukon, kiinnijäämisten ja julkisen kuvamateriaalin puolestaan pelätään lisäävän valvontaa kohteilla ja hankaloittavan harrastusta entisestään. Näin kävi muun muassa Prisma Studion UE-jaksossa 1.4.2014 esiintyneen Salaisen luolaston kohdalla. Sana lähti kiertämään. Aiemmin tuntemattomasta kohteesta nousi kertaheitolla koko skenen tuntema "salainen luolasto", josta alkoi kuvamateriaalia tipahtelemaan jo ennen ohjelman ulostuloa, mutta myös sen jälkeen. Se sai paljon kiinnostusta osakseen ja sijaintia kyseltiin. Trafiikkia luolassa aiheutti myös narkomaanit ja rantojen miehet ovien repsottaessa lopulta sepposen selällään. Nyt luola on suljettu. Kyseessä oli UE-matkailijoiden ryntäys, joka olisi voinut olla suurempikin, jos kohde olisi ollut helpommin sijoitettavissa kartalle. Harrastajien käyttäytyminen ei poikennut juurikaan muusta turismista, jossa uusi ja pilaantumaton kohde on nähtävä ennen kuin sen neitseellisyys turmeltuu. Samalla kuitenkin itse altistaen kohdetta suuremmalle kulutukselle. Salailukulttuurin tehtävänä onkin siis varjella kohteita myös harrastajilta itseltään.

Salainen luola ei ollutkaan enään niin salainen.
Yhden näkökulman mukaan julkisuus ja huomio on pahasta itse kohteelle, mutta myös harrastukselle. Sen tarjoaa vannoutunut salailukulttuurin kannattaja, myöskin TreStalkerseista tuttu Nila. Hänen tunnetaan retostelusta huolimatta olevan vaitonainen kohteiden sijaintien suhteen. Hänen aloittaessaan harrastusta Internet ei tarjonnut juurikaan avujaan harrastukselle. Ei ollut lukuisia kohdegallerioita, karttasivustoja googleautosta puhumattakaan, jolla ajaa virtuaalisesti kohteelle:

"Oli vain epämääräisiä kuulopuheisiin pohjautuvia tietoja, kirjoista saatuja vinkkejä yms. jolloin joutui hieman jopa tekemään töitä, että kohteen löysi. Siinä oli sitä tutkimisen meininkiä ja kohteelle päästyään ei tiennyt yhtään mitä vastaan tulee ja joskus saattoi olla jopa jännää. Nykyään harvemmin enää saa niitä löytämisen tai pettymisen tunteita niinkuin ennen sai melkein aina kun kohteille tiensä löysi. Välillä toki pettymys tuli siitäkin syystä, ettei kohdetta kovasta työstä huolimatta löytynytkään välillä taas siitä, että kohde ei laisinkaan vastannut luuloja, sekin oli osa hommaa. Uudempi suuntaus on se, että tietää jo mitä seuraavan kulman takana on, koska kohteet ovat yleensä netistä tuttuja. Joutuu tekemään kovan työn että löytää jotain 'uutta'. Tiedän ettei aika entinen enää palaa, muttei se kaikkensa jakamalla siitä ainakaan parane."

Valmiit tiedossa olevat kohteet, kuvagalleriat ja karttasovellukset saattavat siis pahimmillaan syödä kokemuksen intensiivisyyttä. Jakaminen ei tässä mielessä pelkästään palvele harrastusta. Kun ollaan jonkun harvinaisen, ehkä hieman mystisenkin äärellä, on liialla tiedolla kokemusta inflaatioiva vaikutus. Salailukulttuurissa kohteen rauha säilyy. Sen tuntemattomuus ja salaperäisyys jää elämään. Kaikkea ei ole tarkoitettu massoille. Nila painottaakin keskittymistä omiin tekemisiin ja harrastamaan itseään varten. Hän varoittaa kuvamateriaalin jakamisesta tulevan helposti somessa esiintyvää tykkäämisten metsästystä. Suosioon voi jäädä koukkuun, jolloin antoisasta harrastuksesta tuleekin pelkkää näyttämisentahtoa ja suorittamista.

Sörkän puluhelvetti on tullut tutuksi monille ja se näkyy.
On vaikea, ellei jopa mahdotonta, arvioida urbaanien löytöretkeilöiden jakaman tiedon väärinkäytön osuutta kohteiden tuhoutumisessa. Lähes viikoittain palaa tai tuhoutuu jossain päin autiotalo, halli tai jokin muu hylätty rakennus. Varkaiden tiedetään putsaavan sekä kaupunkien että maaseudun syrjäisiä torppia oli ne asuttuja tai ei. Yhden johtopäätelmän voimme silti ehkä tehdä: salailukulttuuri ei ole minkään tietyn ydinjoukon - jos sellaista edes onkaan - luoma tavoite kohteiden haalimiseksi omiin tarpeisiin, vaan aitoa huolta paikkojen säilymisestä.

9 kommenttia:

  1. Paaljon hyviä pointseja ja hienoja haastateltavia. Tosin Suomenkin UE-skenessä ajoittain huomannut jonkunasteista tekopyhyyttä. Kohteita pitää tottakai suojella mutta kuinka moni kokenut konkari noudattaa täysin koodia eli otetaan vain kuvia ja jätetään vain jalanjälkiä? Kuinka monta äijää/muijaa löytyy joka ei ole ikinä esimerkiksi vienyt kohteesta jotain eli osaltaan muuttanut sitä alkuperäistilastaan? Tietty omatuntoa helpotetaan semmoisilla asoilla kuten "muutenhan sen olisi vienyt joku muu" tai "se olis vaan mädäntyny sinne".Tai sitten ovia avataan erinäisillä välineillä jolloin uudelleensulkeminen on mahdotonta. Olen täysin salailukulttuurin kannalla, se on välttämättömyys, mutta välillä ois syytä laskeutua sieltä korkealta hevoselta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämän tekstin tarkoitus ei ollutkaan nostaa ketään jalustalle vaan esimerkkien kautta todentaa niitä negatiivisia vaikutuksia, jota ajattelemattomasta toiminnasta saattaa aiheuttaa. Eli ystävällismielisenä varoituksena, ei moraalinvartijana.

      Kaikki me ollaan tehty virheitä ja syyllistytty jos jonkinlaiseen, mutta sen ei tulisi olla este meitä tavoittelemasta jotain parempaa ja todeta omaa toimintaamme vääräksi. Itse olen virheistä oppineena todennut monet näistä opeista päteväksi, joista nyt paapatan täällä.

      Poista
  2. Mitään ei ole viety, kun ei ole ollut mitään kiinnostavakaan. En omista autoa, en ole nähnyt paljonkaan. Pari kertaa olen nähnyt hajottamattoman talon. Yhdestä talosta löysin jopon raatoja jotka voisi myydä, mutta onko tuonyt vaivan arvoista...

    Jotain olen kirjoitellut näihin taloihin mutta on ne muutenkin purkukuntoisia taloja ollut. Niitä nyt kukaan alkaisi korjaamaan.

    VastaaPoista
  3. Joku mainitsi joskus moottoripyöräilijöiden keskustelupalstalla Pönttövuoren tunnelista, josta tulikin pikkuhiljaa monien retkikohde. Se käytiin ajamassa moottoripyörällä läpi ja kaatuiltiin jopa kesäkuussa koska sisällä oli vielä jäätä.
    Nyt se on sitten suljettu. Maine pyhiinvaelluskohteesta kiiri viranomaisille ja tietenkin heillä on vastuu tunnelistaan, joten se sitten suljettiin. Suomessa on ikävää se että yksilölle ei jätetä mitään vastuuta. Todennäköisesti jos joku olisi tuolla jäänyt katosta tipahtaneen kiven alle, olisivat omaiset hakeneet tunnelin omistajalta korvauksia. Parempi siis rakentaa molempiin päihin portit. Tämän vuoksi kannattaa joko olla liikkeellä ajoissa, tai pitää kohteista pienempää meteliä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuon viimeisen lauseen mukaan homma pitkälle toimii. Tuo Pönttövuoren tunneli on kyllä osuva tapaus ja kiitos kokemuksiesi jakamisesta. Omavastuu tai sen puute on asia, johon olen itsekin viime aikoina törmännyt tämän aiheen parissa. Valitettavasti. Onhan se jotenkin mielipuolisen oloista, että lähes keskellä metsää oleva tunneli joudutaan olosuhteiden pakosta sulkemaan. Tällaista tapahtuu vain aniharvoissa maissa.

      Poista
  4. Hyviä pointteja.

    Omalla kohdalla suojelu- tai salailutoimintaan, miten vaan, liittyy myös se pointti että itselleni paikkojen autenttisuus on äärimmäisen tärkeää. Mitä useampi harrastaja jonnekin osuu, sitä suuremmalla varmuudella joku niistä kuuluu siihen joukkoon jolle kuvat menevät autenttisuuden edelle jolloin saatetaan sortua esimerkiksi asetelmien tekoon jotka ainakin tällä harrastushistorialla tuppaavat hyppimään silmille, etenkin jos paikka on jo vuosien ajalta tuttu. Itsehän saan fiiliksiä nimenomaan siitä kuvien löytämisen haasteesta, en kuvien tekemisestä.

    Toisekseen tykkään kiertää kuvaamassa samoja paikkoja vuodesta toiseen ja viidennestä kymmenenteen. Ja koska iso osa kuvaamistani paikoista sijaitsee maaseudulla missä kulkijoita yleensä tarkkaillaan, tarkoittaa kävijämäärän kasvu yleensä sitä että kohta on paikka ummessa.

    Ai niin: 11 vuotta harrastushistoriaa takana eikä yhdestäkään paikasta ole lähtenyt matkamuistoa mukaan. Mieli olisi kyllä tehnyt, mutta selkäranka ei ole antanut myöten ja hyvä niin - mielestäni tavaran pelastaminen ei kuulu tämän touhun henkeen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sinäpä sen sanoit. Tuohon ei oikeastaan ole mitään lisättävää.

      Oikeastaan aina, kun olen ajatellut tätä aihetta, minulle on tullut mieleeni juuri tuo sinun ehdottomuutesi, joka tulee ilmi nimenomaan tuossa asetelmien teossa. Pidän vakaumustasi hyvänä.

      Valitettavasti oma selkäranka tavaroiden ottamisen suhteen ole ollut aina niin suora, joskin ne tavarat ovat olleet arvotonta roinaa, jota joskus luulin pelastavani harrastuksen ensimmäisenä vuonna. "Pelastaminen" menee helposti varkauden puolelle. Kynnys ottaa tavaroita varmasti alentuu, jos sille tielle lähtee. Itse opin kantapään kautta, että moiseen ei kannata ryhtyä enkä minäkään sittemmin ole mihinkään enää kajonnut.

      Poista
  5. Miksi sitten jakaa kuvia yhtään kenenkään kanssa/ edes ottaa niitä, jos ei ole toivottua saattaa niitä suuremman massan tietoon? Pelkästään yhden kameran nappulan painallus nostaa riskiä jo aika lailla. Miksi ue ei siis ole vain jalanjälkien jättämistä? Onko tässä taustalla tämä ihmisen ahneus, muistotkin pitää backuppia? Ainakin jos nettiin postailee, on ihan turha yrittää selittää, että ihan itseään varten vain kuvailee.. Siinähän on lähtökohtaisesti halu & tarkoitus jakaa se tieto. Ja millä oikeudella itse (ei tarkoitus kohdistaa yksin tätä blogia vaan koko ue seurakunta) saat mennä ajan unohtamiin paikkoihin, jos et uskalla niitä muille jakaa rappion pelosta? Eikö olisi parempi ottaa ne mielikuvat vain ikkunan läpi? Toisaalta kaikki kuolee kuitenkin, onko sillä väliä tapahtuuko se vuosissa vai vuosikymmenissä? Ja kenellä on oikeus tuoda tälläisiä salailukoodistoa tälläiseen toimintaan? Kun kuitenkin ollaan muiden mailla, vaikka lakikirja ei sitä varsinaisesti paheksuisikaan, ei se välttämättä tee siitä toivottua toimintaa talon omistajalle, oli ovet auki tai ei? Vähän kyllä vaikuttaa vaan elitismiltä ja omien tekojen oikeuttamiselta tämä moralisointi, ellei jätä kaikkia laitteita kotiin ja liiku paikoissa kuin aave.

    Ei tarkoitus trollata, vaikka vaikuttaakin aika hyökkäävältä kommentilta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuvien ottaminen ja jakaminen sinällään ei ole salailukulttuurin vastaista enkä niin ole väittänytkään. Tärkeämpää on mitä kuvat paljastaa. Keskustelua UE:sta ja kuvista voi ihan hyvin käydä ilman, että puhutaan itse kohteen sijainnista.

      Minulta meni hieman ohi tuo asiasi oikeudesta ja salailukoodistosta, sillä miksipä ei olisi? Kenelläkään ei ole oikeutta vaatia harrastajia paljastamaan tekemisiään. Paitsi ehkä virkavallalla rikostutkinnan yhteydessä. Ehkä tämä tästä.

      Poista