sunnuntai 15. helmikuuta 2015

Kuvakimara: Hylkyautot


Kaupunkien tai ainakin niiden virkamiesten ja asukkaiden jokavuotinen riesa on kaduille seisomaan jäävät hylkyautot. Suomen suurimmissa kaupungeissa lukemat pyörivät sadoissa autoissa, jotka jäävät omistajansa hylkäämäksi. Esimerkiksi Turussa ja Tampereella vuosittainen hylkyautojen määrä on kieppuillut vuosikymmenen vaihteen tienoilla 300:ssa. Helsingissä vastaava lukema on nyt peräti toista tuhatta. Tattarisuon varikolle mahtuu yksistään 1400 nelipyöräistä kulkuvälinettä. Ilmiö ei ole suinkaan uusi. Helsingin Pasilassa kerrotaan olleen jo 60-luvulla kaupungilla oma varikko hylätyille autoille.

Mistä on kyse? Väärinpysäköidyt, rikkoutuneet sekä kaduilla pitkään seisoneet liikennevälineet saavat siirtokehoituksen, jonka noudattamatta jättämisestä seuraa siirtopäätös. Autot kuljetetaan niitä varten varatulle alueelle - joko yksityiselle tai kunnalliselle, josta kulkuvälineen voi lunastaa jälkikäteen. Myöhemmin lunastamatta jääneet autot joko puretaan osiin ja romutetaan tai huutokaupataan, sillä joukkoon mahtuu toisinaan ajokelpoisiakin värkkejä. Hylkäämisen syyt voivat johtua kulkuvälineen rikkoutumisesta tai omistajan taloudellisista vaikeuksista, vaikka huomattavaa on, että ajokelvottomistakin yksilöistä saatetaan maksaa korvausta yksityisillä purkaamoilla.

Ainoat hylkyautot, jotka saavat olla rauhassa kaupungin kunnossapidolta, ovat omistajien omille takapihoille ja talleihin jätettyjä. Niillä startataan tämä kuvakimara.


Camionette, eli Citroënin aaltopeltikorinen pakettiauto, asuintontin laidalla.
Kansan auto tiilitehtaan pihamaan laidalla.

Eräällä autiotilalla sijaitsee useampikin aarre.
Sama piha, eri aika ja kuvakulma.
70-luvun lopun pölyyntynyt Volkswagenkin vaikuttaa jo harvinaisuudelta.
Mercedes-Benz W110, 60-luvun tuotoksia.
Bedford eli Petteri, kuorma-auto pahoin palaneena tehtaan pihassa.
Toisella teollisuustontilla "tuoretta" ysärikamaa, Nissan Micra.
Legendaarinen Datsun 120A Coupe odottaa kiltisti kuljettajaansa lipan alla.
Öljysatamassa puunvarsi oli ehtinyt kasvaa Sisun puskurin sisään.
Lantikka ja paljon muuta on jäänyt keskelle pääkaupunkia.
Vanhan teollisuusalueen tontilla lojuu kymmenkunta tarpeetonta kiesiä.
Vanhaa kalustoa kerääntyy usein juuri autoharrastajien tiluksille.

Hylkyautot katujen varsilla

Hylkyautojen säilyminen kaupunkialueella on toivotonta. Vandaalit, hyeenalauman tavoin, hoksattuaan käyttämättä jääneen auton puhkovat renkaat, hajottavat tuulilasin ja kun kaikki muu on tehty, polttavat loput, jos kaupunki ei ehdi siirtämään autoa ajoissa. Jokainen haluaa osansa saaliista. Seuraavassa osiossa kuvio havainnollistuu.

Lieköhän hakaristin kylkeensä saaneella Mersulla enää kysyntää?
VW:n kasaripaku odottelee noutajaa.
Saksalainen se on tämäkin vetojuhta. Vain johtotähti puuttuu.
Ei ne siihen lopu: 90-luvun VW Transportereita.
Suomalainen Sisu se ei pikku myräkästä hätkähdä.

Kyllä myös vähintään yksi Mosse täytyy hylkyautojen kuvasarjaan mahduttaa.
Escort on saanut hieman siipeensä ja liikennemerkki ennakoi seuraavaa siirtoa.
Pasilan ratapihalle on jätetty SAAB vuonna 2010.
Sama auto kolme vuotta myöhemmin. Muodonmuutos on ollut raju. 
Lähes yhtä pahasti on käynyt S-kortille purkurakennuksen vieressä
Toinen Escort on selvinnyt vuosien laiminlyömisestä hieman vähemmällä.
Kolaroidun SAAB 900i:n kohtalon päivät on luetut.
Se, mikä ryöstettävissä on, ryöstetään.
Poltettu auto. 2011, Keimolan moottorirata.
Lopulta kaikilla hyödynnettävillä autoilla on sama osoite...
...romuttamolla.
Raskaan kaluston varaosaliike ja romuttamo.
Kaupungin varikolla kököttää syntisen suuri määrä erilaista kalustoa.

Pikainen katsaus Venäjälle

Venäjä, Ladojen, Volgien ja Mossejen valtakunta. Aliarvostetut itänaapurimme automerkit ovat olleet takavuosien näkyvimpiä hylkyautoja - ainakin monien mielikuvissa. Vaan ei enää Suomessa, jossa komistukset on nykyään lähinnä retrohenkisten suosiossa. Venäjällä hylkyautojen ongelma on yhtä todellinen kuin Suomessa. Siellä vanha itäautojen kalusto on edelleen näyttävästi esillä, vaikka autokanta siellä on hiljalleen länsimaistumassa. Kuvat on otettu Pietarin kuvernementissa.






Samarat hylätyssä ohjustukikohdassa Pietarin laitamilla.

Vielä kulkee...

Omaa tärkeätä työtänsä ovat tehneet ne lukemattomat autoharrastajat, joiden entisöintitaitojen ansiosta moni historiallinen kulkupeli taivaltaa yhä Suomen tie- ja katuverkostossa. Niin palkitsevaa kuin sammaloituneen metsäauton tai harvinaisen hylkyauton bongaaminen onkin, on yhtä huojentavaa nähdä näitä harvinaisuuksia vielä elossa.

Peogeot 404 60-luvulta.
Ranskalainen näyttää istuu Katajanokan historialliseen miljööseen.
70-luvun farkku-Volvo Kaartin Maneesilla.




Kupla 1300 Vallilan teollisuusalueella.
"Onnellisen pojan ensimmäinen lelu."
Tarpeeksi vanha nousee arvoon arvaamattomaan.


Linkit:

4 kommenttia:

  1. Tatsuni on 120A coupe, ei 100A

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oikeassahan sinä olet. Kiitos. Korjasin tekstin siltä osin.

      Poista
  2. Moi! Olisin kiinnostunut tuosta 70-luvun keltaisesta passatista, missä päin sijaitsee? vastaisitko spostiin: daniel_vahahyyppa@hotmail.com

    VastaaPoista