perjantai 10. huhtikuuta 2015

Syrjäseudun fasiliteetit

Syrjäseutu-blogissa on esitelty lukuisia alan harrastajia, heidän mietteitään ja tapoja harrastaa, mutta oletko koskaan pohtinut kuinka Syrjäseutua toteutetaan? Tässä bloggauksessa kerron uteliaille kuinka ja minkälaisissa olosuhteissa tuotan Syrjäseutua.

Päämaja

Syrjäseudun päämaja ja toimisto sijaitsee kotonani Pihlajamäessä Helsingissä. Se on sijainnut siellä blogin synnystä lähtien. 'Toimisto' käsittää Mallasjuoman panimon lahjoittaman kirjoituspöydän, dyykatyn tuolin, laptopin, tulostimen ja kaapillisen UE-kohteita tai UE:ta käsittelevää kirjallisuutta. Pääosa työstä, johon sisältyy kuvien ja videoiden käsittelyä, kirjoittamista, kohteiden etsimistä ja muuta suunnittelua, tapahtuu tietokoneella. Se onkin blogistin tärkein työkalu. Blogipohja on ilmaispalvelu bloggerin tarjoama. Vain domain on maksullinen.

"Matkamuistot" eivät korista tämän toimiston seiniä.
Materiaali

Blogissa käytettävä kuvamateriaali koostuu yksinomaan itseottamistani kuvista, ellei toisin mainittu. Vuonna 2009 tapahtuneen epäonnistuneen tietojensiirron myötä osa kuvamateriaalista katosi. Siitä viisastuneena tiedostot sijaitsevat nyt tietokoneen ohella myös ulkosilla kovalevyillä. Muiden ottamia kuvia puolestaan esitellään yleensä vain muiden harrastajien toimintaa esiteltäessä kuten haastattelujen yhteydessä.

Teksti pohjautuu usein omiin havaintoihini ja ajatuksiini, jotka puolestaan ovat muovautuneet monissa yleisissä keskusteluissa aiheen tiimoilta. Varsinaiset faktatiedot ovat UE:ssa vähissä, mutta niitä pyritään mahdollisuuksien mukaan käyttämään. Siitä huolimatta paljon aineksia on käytettävissä, mutta turvallisuussyistä ja salailukulttuuria vaalittaessa suuri osa kiehtovasta materiaalista jää myös julkaisematta.

Työvälineet

Omassa aktiiviharrastuksessa on kehkeytynyt jonkinlainen luottokalusto, jolla pärjää useimmissa paikoissa. Sitä ei suoranaisesti ole hankittu Syrjäseudun toteuttamiseen, vaan nimenomaan oman harrastuksen tukemiseen. Siihen kuuluu kamera, kameralaukku, jalusta ja taskulamppuja. Kamerana on toiminut vuodesta 2011 lähtien Canonin EOS 550D. Kameralaukussa kulkee taskulamppujen ja monitoimityökalun ohella objektiiveina Canon EF 50mm f/1.8, Samyang MF 8mm f/3.5 Fisheye ja Sigman 17-70 F2.8-4 DC Macro. Näiden lisäksi viimeaikaisin hankinta on Diel SJ4000 actionkamera, josta materiaalia ei toistaiseksi ole nähtävillä.

Reissuilla mukana kulkevaa roinaa.
Taskulamppuina mukana kulkevat Fenixin LD40 ja Fenix TK22 diffuuserilla. Näiden lisäksi tarpeen mukaan Clas Ohlsonilta ostettu suurikokoisempi 60 ledin ladattava työvalo. Navigointivälineinä toimii ensijisaisesti oma suuntavaisto, sitten TomTomin navigaattori ja itsetulostetut kartat. Kohdeapajille minua kuljettaa useinmiten farmariautomme. Vaatetus taas määräytyy tietysti reissun tarpeiden mukaan. Se siis vaihtuu usein, mutta suosin edullista ja kulutusta kestäviä materiaaleja. Edellä mainitulla varustuksella on pärjätty yleensä pitkälle. Erikoisvarusteina sen sijaan on joskus käytetty muun muassa kumivenettä, teleskooppitikkaita, kiipeilyvaljaita ja kahluusaappaita.

Harrastusmahdollisuudet

Elämääni kuuluu työ ja perhe. Ne tuovat hyvää vastapainoa harrastukselle. Ne luovat myös raamit harrastukseen käytettävälle ajalle, joskin luovasti voi molempia myös pienissä määrin yhdistää toisiinsa. Työajalla minulla on toisinaan mahdollisuus pohtia blogikirjoituksia, lukea harrastukseen liittyvää aineistoa ja suunnitella reissuja. Perhelomien yhteydessä pystyy tilaisuuden tullen myös irtaantumaan harrastukseen - joskus jopa koko perheen kanssa.

Todelliset seikkailut kuitenkin tapahtuvat yksin tai muiden harrastajien seurassa. Rajattoman ajankäytön puuttuessa on kiinnostuksen kohteet valittava huolella sekä reissujen pohjatyö ja huolellinen suunnittelu tärkeää. Mahdollisuuksia hakuammuntaan ei ole, ellei sitten halua varta vasten senkaltaista, "tulosvapaata" seikkailua. Sekin on joskus tarpeellista. Onneksi urbaani löytöretkeily ei vaadi suuria sijoituksia eikä uhrauksia. Se kulkee mukana elämässä kaiken muun ohella.

Perhe matkassa tarpeettomaksi jääneellä kivisillalla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti