Prologi:
Vihdoinkin! "Vihdoinkin se tapahtuu, Perkele!", ajattelen mielessäni. Ajan 98-vuoden Citroen Xantia farmarimallia. Pelkääjän paikalla istuu uusi tuttavuuteni Marko, vaikk'ei hän taida pelätäkään mitään. Ajamme kohti itärajaa. Takapenkin vasemmassa sivuikkunassa lukee "Fuck you" ja oikeassa "Moi". Auto on Markon ja se tulee kyyditsemään meitä ainakin tämän retken ajan, jos hyvin käy.
Retkeä on suunniteltu vuodesta 2009 saakka. Tamperelainen UE-poppoo nimeltä TreStalkers oli tuonut tullessaan vakuuttavannäköistä reissumateriaalia Baltian maista. Jotain paljon massiivisempaa ja rösöisempää, mihin täällä Suomessa oltiin totuttu. Hinku megalomaanisiin kohteisiin tarttui, mutta koin kuitenkin olevani enemmän kansallisromantikko silloin kuin nyt. Samoihin aikoihin olin törmännyt Markus Lehtipuun teokseen Karjalan Tragedia, joka kertoi ilmeisen karusti, kuvien kera siitä, mihin tilaan sotien jälkeen luovutetut entiset suomalaisalueet olivat päässeet. Suomalaisia arvorakennuksia hylättynä, kasapäin. Tuosta kirjasta kiinnostus rajantakaiseen roihahti välittömästi. Otin homman tosissani. Tutkin matkaoppaita, karttoja ja kuvia monet päivät ja illat. Tein mittavan kohdekartoituksen luovutetun Karjalan pitäjistä. Pistäydyin jopa Viipurissa omalla häämatkalla, mutta itse Karjalan-kierros jäi tekemättä esikoisen odotuksen vuoksi.
Vuodet kuluivat. Venäjälle pääseminen näytti aina lykkääntyvän syystä tai toisesta. Vihdoin loppuvuonna 2012 aloin etsimään reissuseuraa. Siihen mennessä olin ollut elämässäni vain kaksi kertaa Venäjällä ja todennut, että kielen ymmärtäminen tai tulkki olisi jonkinlainen edellytys tehokkaalle toimimiselle siellä. Itsehän kerran en tajunut venäjänkielestä tai kyyrillisistä aakkosista hölkäsen pöläystä. Tulkin löytäminen tuskin olisi haasteellista, mutta sellaisen tulkin, joka sietäisi saatika kiinnostuisi rappioromanttisesta seikkailusta voisi olla ylitsepääsemätön ongelma. Jotain vastauksia sainkin, mutta vain yksi heistä vaikutti olevan todella mukana touhussa ja täyttävän nuo edellytykset. Tapasimme muutaman kerran kevään ja kesän mittaan.
Reissun alla oli vielä draamaa, sillä matkapelimme oli ajokelvottomassa kunnossa vain kolmea päivää ennen sovittua lähtöä. Sen lisäksi lukotonta autoamme olivat teinit peukaloineet ja rekisterikilvetkin varastettu. Uudet kilvet kuitenkin saimme autoon ja ruostuneen hydrauliikkaletkun uusiminen onnistui Markolta kuin vanhalta tekijältä. Niin paljon oli pelissä, että en uskaltanut uskoa reissua todeksi kuin vasta lähtöpäivänä autossa. Silloin ilo olisi ylimmillään.
1. Päivä:
Autossa oli lämmin. Olimme pysähtyneet vain itärajan tuntumassa, eräässä Simpeleen pikkukylässä nauttimaan virvokkeita ja ihastelemaan radanvarren ränsistyneitä asemarakennuksia. Tupakka paloi autossa miltei tauotta. Itsehän en polta kuin äärimmäisen harvoin ja poikkeustapauksissa. Tämä reissu oli yhtä poikkeustapausta. Tupakoiminen edusti sitä vapautta, mikä liittyi reissuunpääsemiseen, Venäjään ja tunnollisen isäroolin karistamiseen hartioilta muutamaksi päiväksi.
Matkaamme suloistuttanut kostamuslainen liftarityttö. |
Värtsilä kuuluu niin sanottuihin halkaistuihin pitäjiin. Eli maiden rajanveto on halkaissut pitäjän kahtia. Kontrasti rajan eri puolilla on kuitenkin henkeäsalpaava. Osansa varmasti teki myös pimenevä ilta, sillä katuvalaistustahan ei näissä maisemissa nähty. Tiuku repi jo miltei 22:a, kun saimme tankattua ja valuutan vaihdettua.''
Tankkasimme sitten 92:a, mutta hyvinhän tuokin tuntui toimivan. |
Maisemat olivat synkkiä, mutta Värtsilän kaupan edessä oli katuvalo. |
Matkaselän kansakoulu rakennettiin vuonna 1929. |
Linkit:
Luovutettu Karjala osa 2
Idän reissut
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti