maanantai 14. marraskuuta 2016

Inkerinmaa osa 13



Osa 13:

Viimeinen reissupäivämme alkoi Kronstadtissa. Oli aikainen aamu, Inkerinmaa oli käytännössä jäänyt taaksemme, vaikka edessä olikin pieni pätkä, kun ajaisimme tulojälkiämme takaisin Siestarjoelta Viipuria ja edelleen Suomea kohti. Toki oli Retusaarellakin ollut suomalaisasutusta 1920-luvulle saakka, joka on kaiketi muodostanut Neuvostoliiton hallinnolle 'turvallisuusriskin' Suomen, Kronstadtin laivaston ja puolustusvarustusten läheisestä sijainnista johtuen. Niin tsuhnat ovat saaneet lähteä Siperiaan tai kuka minnekin - mitä kauemmas Leningradista, sen parempi. Meille merilinnoituksen ympärille kasvanut Kronstadt oli taas tuttu paikka kahden vuoden takaa, jolloin tutkimme omasta mielestämme sen näyttävimmät kohteet. Jotain pientä kuitenkin oli jäänyt hampaankoloon.

Sitä vähää lähdin etsimään Markon vielä kerätessä voimia Citroenin perällä. Kuljeskelin auringon noustessa Kronstadtin tunnelmallisia sivukujia kaikessa hiljaisuudessa. Hylättyjä kasarmeja, makasiineja ja näyttäviä muistomerkkejä oli nähtävissä oikeastaan jokapuolella. Muistomerkkejä lukuunottamatta monet niistä oli rakennettu 1800-luvun puolivälin paikkeilla. Harvoihin raunioihin pääsi enää sisään noin vain ovesta kävelemällä. Viime kerralla nähtyjä kohteita oli jopa levytetty umpeen.

Laivaston kasarmirakennus vuodelta 1938.
Meriaiheista rappioromantiikkaa.
Yli 400-metrinen köysitehdas 1700-luvun lopulta.
Vanha merimiesten kasarmialue on saanut uusia asukkaita.
Osa taas rappiolla.
Kokonainen kuja rakennuksineen rehevöitymässä.
Bunkkerinraato Retusaaren pohjoisrannalla.

Jokseenkin tuloksettoman kävelyn jälkeen palasin autolle. Marko jatkoi koisaamistaan, kun ajelin Retusaaren länsipäähän katsomaan Aleksanterin linnoituksia. Saaren itäpäässä ei juurikaan ole asutusta. Sen sijaan linnoitteita riittää tutkittavaksi enemmän kuin yhdessä päivässä ehtisi, sillä autolla liikkuminen luonnonsuojelualueella on hyvin rajoitettua. Se vajavainen pyörähdys, jonka ehdin siellä tekemään oli vain pintaraapaisu koko alueen tarjontaan. Matkamme jatkui sieltä kohti kotimaata ilman mainittavia nähtävyyksiä.

Aleksanterin linnoituksia Retusaaren länsipäässä.

Kronstadtista oli Talvisodan alkaessa pommitettu Terijokea. Ei Suomea saatu silloin täysin alistettua eikä myöhemmin Jatkosodassakaan. Karjalan evakot tosin saivat kokea, jotkut kahteenkin otteeseen, miltä tuntuu kotinsa menettäminen, mutta kaikkea he eivät menettäneet. Ihmisarvo ja henkiriepu useimmille jäi. Tätä vähää ei voi sanoa inkeriläisistä. Neuvostoliitossa toteutettiin viime vuosisadalla Inkerin kulttuurin täydellinen alasajo. Siinä valossa heidän kohtalonsa tuntuu jopa traagisemmalta. He menettivät lähes kaiken, kotiseutunsa, talonsa, omaisuutensa, vapautensa, läheisensä ja monet henkiriepunsa. Heillä ei ollut paikkaa minne paeta. Vasta Neuvostoliiton romahduksen jälkeen jäljellejääneet ovat saaneet mahdollisuuden elää tasa-arvoista elämää kotimaassaan. Ilman vainoa.

En minä ole yhtäkään inkeriläistä tuntenut enkä tietääkseni edes tavannut. Enkä minä mitään inkeriläisistä tiedä kuin sen, mitä olen lukenut. Silti sen jälkeen, kun Mauno Koivisto ilmoitti avaavansa inkeriläisille paluumuuttajille ovet Suomeen vuonna 1990 tehdyssä Ajankohtaisen kakkosen TV-haastattelussa, on maahanmuuttoviraston mukaan Suomeen muuttanut noin 30 000 inkerinsuomalaista. Se on melkein saman verran kuin vaikkapa Nokialla asukkaita. Ei mikään ihan huomaamaton määrä. Inkerinsuomalaisten paluumuuton takaraja umpeutui heinäkuussa 2016. Joidenkin tilastojen mukaan Inkerinmaalla asuu vielä 8000 inkeriläistä ja saman verran heitä pitäisi asua Venäjän Karjalassa.

Jotkut sanoivat, että Koiviston päätös päästää inkeriläiset Suomeen teki hallaa Inkerin jo harvenneelle kulttuurille, kun ne vähätkin inkeriläiset katoavat sieltä kulttuuria ja kieltä ylläpitämästä ja suomalaistuvat. Toisaalta samanlaisten ongelmien parissa painivat vielä suhteellisen runsaslukuiset karjalaiset Venäjällä. Siellä kieli on puolestaan katoamassa. Esimerkiksi vepsä on uhanalainen kieli. Inkerinmaalla taas vatja, jonka osaaminen lepää maksimissaan muutaman kymmenen vanhuksen harteilla. Inkeroisten kielen asema on hiukan parempi, mutta ei paranemaan päin.

Ei niin pahaa, jottei jotain hyvääkin. Osa paluumuttajista on palannut takaisin Inkerinmaalle. Kotiseutua ei voi noin vain korvata. Suomi on Suomi. Venäjä on Venäjä. Vain Inkerinmaa voi olla Inkerinmaa. Venäjällä on silti nykyisin mahdollisuus tutkia juuriaan ja olla julkisesti inkeriläinen. Siitä voi olla jopa avoimesti ylpeä toisin kuin Neuvostoliitossa. Inkeriläistä kulttuuria ja toimintaa ylläpitää useampi yhdistys. Suomessa toimii ainakin Suomen Inkeri-liitto, Inkerin kulttuuriseura, Villa Inkeri sekä Inkerikeskus ry. Venäjällä taas Inkeri-liitto sekä Karjalan suomalaisten liitto. Myös Ruotsissa, jonne osa pakeni kuultuaan rauhanehdoissa mainituissa palautuksista Neuvostoliittoon, ja Virossa on omat järjestönsä. Vaikka syytä onkin olla huolissaan kulttuurin katoamisesta, ei tilanne ole siis toivoton. Sanotaan, että tahto vie vaikka läpi harmaan kiven. Tahtoa se on vaatinutkin, nimittäin inkeriläisten selviäminen läpi vaikeiden aikojen. Ennen, nyt ja jatkossa.

Linkit:


Idän reissut (muut reissumme Venäjälle)



4 kommenttia:

  1. Olipa mielenkiintoista lukea sun blogin. Jäin koukkuun... Koko mun lauantai päivä meni lukemiseen...Inkerimaan osa 7 jäi eniten mieleen koska se oli osa mun perheen historiaa... Isän perhe oli kotoisin Spankovasta, Perhe oli lähetetty laivalla Suomeen v.1943 ja isä syntyi Oulussa v.1944.. Koko teidän tarina inkeriläisistä on totta. Paluumatkalla Isän vaari ei kestännyt sitä paluumatkaa ja kuoli jossain junareissulla lähellä Jaroslavlia...Spankovaan ei ollut mahdollista palata. Perhe oli lähetetty Viron kautta! kuitenkin Neuvostoliiton Karjalaan metsätöihin...
    Itse harrastan matkustamista autolla länsi-Venäjällä. Kävin myös Spankovassa.. Tuli vain itku kurkkuun siitä reissusta....Mitä oli jäljellä siitä niiden elämästä? eli ei mitään..Matkustan yleensä yksin, mutta iso plussa on se, että venäjä on äidinkieli...Vaikka välillä jännittää olla yksin, naisena, jossain hylätyissä paikoissa..Mutta se adrenaliini! Enemmän kiinnostavat keskiajan linnat ja niiden historia.. Tänä kesänä suunnittelen automatkaa ympäri Laatokkaa, Kronstadtin yli. Lähtöpaikana on Kontupohja, mun kotikaupunki. Koporje, Ivangorod. Mutta autolla suomalaiset kilvet. Jos tulee joku passitarkastuspaika vastaan, vastaan ainakin niille että matkustan Viroon( kiitos vinkistä)...

    Ystävällisin terveisin Anna Jauhonen, yksi niistä inkeriläisistä...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vau, hienoa ja vähän jännittävääkin, että nämä kertomukset ovat tavoittaneet jotain heistä, joihin reissun teema liittyy. Kun luin inkeriläisistä, niin oli siinä itselläkin välillä tippa silmässä. Niin traagisia kohtaloita, tarinoita, vaikka kuinka ja paljon. Kuten myös varmasti vaarisi. Juu, nähtävää tosiaan riittää Inkerinmaalla ja hienoa, jos blogikirjoituksistani oli jotain hyötyä. Mukavia reissuja.

      Poista
  2. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  3. Suuret kiitokset
    asiantuntevasta ja mielenkiintoisesta kuvakertomuksesta. Surullista, surullista, hylätyt talot ja heinittyneet polut. Harmi, etten itse ole päässyt Inkerinmaalle matkailemaan, joten reissunne oli todella antoisaa luettevaa.

    Äitini syntyi Rääppyvällä, Pohjois-Inkerissä, lähellä Pietaria, myöhemmin Leningradia. Perhe eli Inkerissä pari sukupolvea Suomen passilla. Onneksi äidin veli sai kutsun ennen sotia Viipuriin sotaväkeen, ja äiti ja mummoni pakkasivat tavarat ja matkustivat perässä.

    Sukulaiset jäivät Inkeriin. Sotien jälkeen perheet joutuivat GPU:n kynsiin ja katosivat Stalinin vainojen aikoina kuka minnekin vankileirille, etupäässä Siperiaan.

    Hyvää kesän 2019 jatkoa! Toivottavasti raportoitte jatkossakin paikoista, joihin harvoilla on mahdollisuus matkustaa.

    Sirpa Kalliokoski
    sirpa.kalliokoski@pp.inet.fi

    VastaaPoista